Opriți prostia cu „mă informez de pe Facebook”

facebook știriÎn ultimul timp și din ce în ce mai des, persoane de toate vârstele, dar în special tinerii, afirmă cu mândrie că nu se mai uită la TV, nu mai citesc presa online și că se informează de pe Facebook. Prin urmare, ei nu mai „pun botul” la manipulările presei și, implicit, ale puterii, ținând cont de faptul că mai toate mass-media au mânerul lesei în mâinile a diverși politicieni.

Ca o mică paranteză, una dintre materiile obligatorii care trebuie introdusă în programa școlară de liceu este teoria comunicării. Măcar materie de trimestru, care să-i introducă pe tineri în universul unei științe (da, este o știință!) cu un impact enorm în modelarea societăților, a cărei înțelegere este mult mai importantă decât geografia, de exemplu.

Deși pentru unii pare o vrăjeală modernă, iar pentru alții ceva de la sine înțeles și cunoscut, în fapt, studiul minim al teoriei comunicării te poate ajuta enorm de mult în descifrarea avalanșei informaționale. Dacă iei în calcul și nevoia stringentă de a te feri de manipulare, cunoașterea fenomenelor comunicării apare ca obligatorie și, nicidecum, ca un moft inutil.

Dar, să revenim la problema noastră. Cine afirmă că se informează de pe Facebook trebuie să înțeleagă că, de fapt, se informează în continuare din presă și că rămâne același subiect al manipulării ca până acum:

  1. Pe Facebook, agenda discuțiilor este dictată de subiectele din presa tradițională, și nu altele. Temele abordate de televiziuni și ziare sunt preluate de utilizatorii Facebook. Nu alte teme și nu alte mesaje aparținând altor emițători. Utlilizatorii Facebook caută și citesc, comentează și intră în dispute personale în legătură cu subiectele care au ca sursă mass-media, ceea ce înseamnă că ei dezbat, de fapt, ce doresc politicienii și mass-media să dezbată, nu ce îi interesează cu adevărat.
  1. Liderii de opinie din online, cei cu mulți followeri, sunt tot jurnaliști sau oameni apropiați puterii. Prin urmare, subiectele propuse, dezbătute și interpretate de aceștia sunt cele promovate de mass-media și clasa politică. Ceea ce înseamnă că nici măcar opiniile și interpretările evenimentelor de pe Facebook nu sunt ferite de influența clasei politice sau a mass-media care, în esență, în România, reprezintă tot interesele politicienilor.

Din păcate, încă nu există surse alternative de informare. Facebook, blogurile și site-urile precum cel de față nu reprezintă surse de știri, ci spații în care se exprimă opinii. Între știri și opinii există însă diferențe enorme, chiar dacă mass-media tradiționale au ajuns să difuzeze știrea ambalată cu tot cu concluzia văzută prin ochii sau interesele proprii. Ori, informarea înseamnă în primul rând știri obiective care să răspundă la clasicele întrebări: cine? ce? când? cum? unde? și atât.

De aceea, „mă informez de pe Facebook” este momentan o mare gogoașă care îți adoarme simțurile și ajută la perpetuarea manipulării în online.

Așa că, atenție la neatenție!

It's only fair to share...Share on Facebook305Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Top